روایت‌های نیکوکاری

اقدام سراسری برای بهسازی مدارس

رئیس سازمان نوسازی مدارس از اجرای طرح گسترده آسفالت و ایزوگام در مدارس کشور با پیشرفت ۷ تا ۸ میلیون مترمربعی خبر داد و تأکید کرد: سامانه بساز مدرسه با هدف مشارکت‌دادن مردم و شرکت‌ها در ارتقای فضاهای آموزشی راه‌اندازی شده است؛ طرحی که به گفته او، تکمیل هزاران پروژه نیمه‌تمام را نیز تسریع می‌کند.

1404/9/8
تصویر مقاله

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور،با تشریح آخرین اقدامات عمرانی انجام‌شده در مدارس کشور، از اجرای یک برنامه گسترده برای بهبود وضعیت فضا‌های آموزشی خبر داد.

وی توضیح داد: در قالب ردیف‌های مشخص بودجه‌ای، طرحی با محوریت ارائه خدمات رایگان برای آسفالت‌کردن محوطه مدارس و اجرای ایزوگام بر بام واحد‌های آموزشی به اجرا گذاشته شده است؛ طرحی که به گفته او، نتیجه آن در بسیاری از استان‌ها کاملاً محسوس است و محیط‌های آموزشی را از وضعیت نامطلوب سابق به فضایی استاندارد و مناسب تبدیل کرده است.

خان‌محمدی با اشاره به حجم اعتبارات این طرح گفت: حدود یک همت برای اجرای این اقدامات عمرانی پیش‌بینی شده و گزارش‌های دریافتی از استان‌ها نشان می‌دهد این برنامه با استقبال و پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است. بنابر اعلام او تا امروز حدود ۷ تا ۸ میلیون مترمربع آسفالت در محوطه مدارس اجرا شده و تقریباً همین میزان نیز عملیات ایزوگام در سطح کشور به انجام رسیده است. به این ترتیب، شمار قابل توجهی از مدارس که سال‌ها با مشکلاتی مانند ناهمواری حیاط، آبگرفتگی، فرسودگی بام و خطرات ناشی از آن روبه‌رو بودند، اکنون در شرایط بسیار ایمن‌تر و قابل استفاده‌تری قرار دارند.

وی در تشریح اقدامات مشارکتی سازمان نوسازی، به سامانه بساز مدرسه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این سامانه، فراهم کردن بستر مشارکت همگانی در مدرسه‌سازی است؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر خیرین بزرگ، مردم عادی و حتی شرکت‌ها نیز بتوانند در حد توان خود به ارتقای کیفیت مدارس کمک کنند.

خان‌محمدی تاکید کرد: همه افراد الزاما توان ساخت یک مدرسه کامل را ندارند، اما همین‌که یک شرکت یا فرد بتواند دو رول ایزوگام، چند متر آسفالت یا حتی مصالح کوچک‌تر را تأمین کند، اثر مهمی بر بهبود وضعیت مدارس می‌گذارد. این اقلام از طریق سامانه بساز مدرسه ثبت و در اختیار مدارس نیازمند قرار می‌گیرد.


رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تأکید بر اهمیت مطالبه‌گری عمومی افزود: ارتقای کیفیت مدارس دولتی تنها با سخن گفتن و گفتمان‌سازی محقق نمی‌شود. همان‌طور که در برخی صنایع، دقت و مطالبه‌گری مصرف‌کنندگان باعث رشد کیفیت می‌شود، در حوزه آموزش نیز والدین، مردم و کاربران مدارس باید حساسیت بیشتری نسبت به وضعیت فضا‌های آموزشی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: حتی کوچک‌ترین مشارکت مالی می‌تواند در تغییر شرایط یک مدرسه تأثیرگذار باشد و اگر مردم بدانند مشارکت هزار تومانی آنها هم اثر دارد، روند ارتقای زیرساخت مدارس سرعت بیشتری خواهد گرفت.

خان‌محمدی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و گفت: از میان ۲۴ هزار پروژه عمرانی در دست اجرا، بخش قابل توجهی به مراحل پایانی رسیده است، اما حدود ۳۶ هزار پروژه دیگر همچنان در صف تکمیل قرار دارد. به گفته او، تکمیل این پروژه‌ها نیازمند تداوم حمایت‌های مالی، مشارکت خیرین و تأمین اعتبارات پایدارتری است تا روند نوسازی مدارس با سرعت بیشتری ادامه یابد.

از